Zdecydowanie najtrudniej niedużym kosztem uwspółcześnić kuchnię i łazienkę. Są to najkosztowniejsze pomieszczenia w każdym domu. W dodatku remont bywa wyjątkowo skomplikowany, brudny, może wymagać projektu i utrudniać życie na całe tygodnie, jeśli toczy się podczas zamieszkiwania. Czy w związku z tym warto, kiedy i jak zrobić remont tych pomieszczeń przy planowanej sprzedaży ?
Odbiór społeczny jest taki, że remont kuchni i łazienki, to jest drogie i pracochłonne przedsięwzięcie. To jest bardzo silne przekonanie i nie ma co z nim walczyć. Zaryzykuję stwierdzenie, że prawdopodobnie niektórzy ludzie wolą zmienić w pewnym momencie mieszkanie na nowe niż zająć się remontem własnej kuchni i łazienki. Dlatego bardzo często nie chcą kupować mieszkań z takim problemem. Powinieneś więc przeanalizować, co możesz zrobić by zyskać dużo (!) przygotowując jednak w pewnym zakresie te pomieszczenia do sprzedaży. Sprawdź dlaczego i co możesz zrobić.
Wielu sprzedających woli myśleć, że zły stan kuchni lub łazienki przejdzie " jakoś" niezauważony, bo mieszkanie przecież jest takie słoneczne, a salon całkiem przyjemny i ustawny. Tymczasem klienci przede wszystkim będą oceniać stan techniczny i modowy tych właśnie dwóch pomieszczeń (plus ewentualnego WC). Będą się zastanawiać :„ ile lat temu to było urządzane, czy to się jeszcze nadaje do użytku?” i oczywiście „ ileż będzie kosztował nas TAKI remont ???”. Tylko, że tutaj występuje niestety zjawisko wyolbrzymiania ewentualnych kosztów u potencjalnych klientów. Dlatego tak ważne jest, by przygotować umiejętnie te pomieszczenia przed sprzedażą, by uniknąć opisanych niżej dwóch możliwych scenariuszy reakcji klientów.
Możemy ogólnie przyjąć dla przykładu pokazania pewnego schematu, że całkowita wymiana kuchni (meble, blaty, zlewozmywak, nowy sprzęt AGD, przestrzeń nad blatem) to będzie koszt między kilkanaście tysięcy do 20.000 zł. Np. w niedużej kuchni i w tzw. średniej półce cenowej. Oczywiście w tym przypadku Sky is the limit, ale mówimy tu o bardziej realistycznych przypadkach, z jakimi mamy sami najczęściej do czynienia przy sprzedaży mieszkania w bloku.
Tylko teraz pomyśl, że w tym samym przypadku Twój potencjalny Klient będzie widział w swojej wyobraźni koszt takiego remontu podwójnie wysoko. Np. w postaci 40.000 zł ! Może to być nieracjonalne i nawet nie do końca zwerbalizowane, bo...
Skutek jest taki, że duża część Klientów w ogóle nie weźmie pod uwagę takiego mieszkania, bo naprawdę bardzo obawia się dużych i niepoliczalnych w tym momencie kosztów. I tak oto straciliśmy właśnie może jakąś połowę potencjalnych Klientów na Twoje mieszkanie. Oni nawet nie będą chcieli przyjść, by je obejrzeć. I sądzę, że prawdopodobnie zaniżyłam te szacunki.
Nawet, jeżeli niektórzy Klienci orientują się, że nie taki diabeł straszny, bo są już niezłe kuchnie w marketach budowanych i sieciówkach, to dostają do ręki doskonały argument negocjacyjny i nie zawahają się go użyć ! Chcą sporej obniżki, a Ty jako sprzedający jesteś
w bardzo niekorzystnej pozycji negocjacyjnej, ponieważ kwestia nie dotyczy wymiany jakichś tam listew przypodłogowych, tylko tych „najdroższych” części mieszkania.
Czy byłbyś skłonny obniżyć w związku tym cenę sprzedaży swojego mieszkania o kilkadziesiąt tysięcy złotych ? Ja nie !
DZIAŁAJ W ROZSĄDNYM ZAKRESIE
W wielu przypadkach wystarczy zdiagnozować kluczowe, wybrane elementy, które warto wymienić i naprawić. Podam Ci przykłady takich często wymienianych i odnawianych elementów wyposażenia w przypadku kuchni i łazienki.
Może wystarczy wymiana podniszczonego już blatu kuchennego, albo kilku frontów w szafkach, jeśli uda się nam je dobrać rozmiarem. Korpusy szafek zostają, a zmieniamy tylko fasadę. Jest to w ogóle dobry pomysł nawet na metamorfozę kuchni na nasze osobiste cele. Kuchnia, może zyskać zupełnie nowy wygląd, gdy wymienimy opatrzone kolorystycznie fronty. Jeśli to nie jest możliwe, to można pomyśleć o wymianie samych tylko uchwytów. To jest już przykład jednej z najbardziej ekonomicznych sztuczek "zmiany mebli" bez zmiany mebli ! Też potrafi zdziałać cuda.
Powinniśmy sprawdzić czy stan armatury łazienkowej lub kuchennej nie jest fatalny. Zepsuta, niemodna bateria wyjątkowo rzuca się w oczy, a nowa "robi ogromną robotę" i sprawia, że inaczej patrzymy na stan techniczny całości pomieszczenia. Czyli: warto pomyśleć o wymianie baterii przy zlewie, umywalce lub pod prysznicem. Aktualnie ceny tych produktów są w sklepach tak zróżnicowane, że można znaleźć odpowiednią baterię na każdą kieszeń.
Zwróć uwagę na oświetlenie. Często jest ono najbardziej archaicznym elementem w kuchni lub łazience. Dziwny żyrandol czy stare kinkiety przy lustrze umywalkowym robią złe wrażenie. W łazienkach można pokusić się też o wymianę lustra nad umywalką i szafki z umywalką. To są elementy, które ściągają na siebie od razu uwagę po wejściu do pomieszczenia i wymiana na ładniejszy model "odmienia" postrzeganie całej reszty.
Niezwykle zyskało też na popularności w ostatnich latach malowanie płytek na ścianach specjalnie przeznaczonymi do tego farbami. Taki zabieg pozwala uniknąć najbardziej uciążliwego i czasochłonnego kucia ścian, wywożenia resztek płytek, no i oczywiście dużych kosztów zakupu nowych materiałów i robocizny. Nie jest to rozwiązanie bez wad i nie zawsze trzeba to robić, ponieważ to zależy od stylu całego mieszkania i klienta docelowego. Niemniej jednak w przypadkach bardzo nieładnych kolorystycznie płytek taki zabieg jest dobrym rozwiązaniem. Stosowałam go i efekt był bardzo pozytywny.
Sposobów i trików na podniesienie estetyki i funkcjonalności tych pomieszczeń jest dużo i pamiętaj, że zawsze można strategicznie wybrać te najważniejsze dla danego przypadku.
Chodzi o takie przygotowanie kuchni i łazienki, które mimo, że nie przeszły właśnie teraz kompletnego remontu, to będą zapewniały:
- neutralny odbiór pod względem stylistycznym,
- spełniały techniczne warunki dalszego kilkuletniego używania przez kolejnych Klientów.
DLACZEGO JESZCZE WARTO COŚ ZROBIĆ
Często zdarza się tak, że Klienci nie mają w danym momencie środków finansowych na przeprowadzanie remontów tych pomieszczeń zaraz po zakupie mieszkania. Ponieważ jak już ustaliliśmy są to najbardziej koszto-twórcze remonty. Natomiast są jak najbardziej w stanie zadowolić się możliwością posiadania po prostu przyzwoitej kuchni i łazienki przez jakiś czas, do momentu, gdy będą gotowi na samodzielne przeprowadzenie ich remontu. Jest to bardzo ważny aspekt dla wielu Klientów.
Pamiętaj, że takich Klientów nie warto odstraszać zupełnie zaniedbanymi lub przestarzałymi stylistycznie kuchniami i łazienkami.
Jeśli chciałbyś skonsultować, jakie zmiany w Twoim przypadku warto zrobić, jak osiągnąć efekt zadowalającej metamorfozy i mieć po swojej stronie argumenty w negocjacjach cenowych z Klientami, to zapraszam Cię też do skorzystania z mojej Konsultacji.